Wspomnienie o Czesławie Miłoszu |
Adam Lizakowski Pijemy alkohol bez słów. Na stole śledzie w oleju i grubo pokrojony czarny gruboziarnisty chleb. Gospodarz nie zagryza, a jedynie wącha chleb i odkłada go na talerzyk. Kot o imieniu Tiny wszedł do pokoju, rozejrzał się, podszedł do mnie i pozwolił się pogłaskać. Rozglądam się po pokoju z ciekawością, poeta siedzi naprzeciwko mnie na długiej kanapie. Z jego prawej strony mały stolik, na nim telefon. Ja siedzę w wielkim fotelu, dzieli nas ława kawowa. Pani, która otworzyła mi drzwi, ma na imię Carol, nie mówi po polsku, krząta się w kuchni, raz po raz zagląda do pokoju z życzliwym uśmiechem na ustach. |
Więcej…
|
Hughes nie był wyjątkiem wśród intelektualistów amerykańskich w swoim sympatycznym myśleniu o Związku Radzieckim, w którym dostrzegał obrońcę (wielkiego brata) przed wyzyskiem człowieka przez człowieka, a w jego rozumieniu, kapitalistycznego wyzysku czarnego człowieka przez białego. Jeśli nie wszyscy akademiccy intelektualiści myśleli tak samo jak on, nie byli jawnie lewicujący, to na pewno większość z nich miała duże ciche skłonności ku lewicy. Dlatego dzisiaj nietrudno jest zrozumieć nam Polakom czy Wschodnioeuropejczykom, dlaczego Ameryka, wzór demokracji, aż tak ustępowała wobec zapędów dyktatorskiej Rosji komunistycznej i tak łatwo Roosevelt podjął decyzję oddania połowy Europy we władanie czerwonej gwiazdy. |
Więcej…
|
|
Istota ludzka musi się dostosowywać do szybko rozwijającej się cywilizacji, ale niestety tempo rozwoju wewnętrznego człowieka nie jest w stanie dotrzymać kroku rozwojowi cywilizacyjnemu. I dlatego brak równowagi między siłą materialną i siłą duchową prowadzi człowieka do depresji, z której trudno się pozbierać. Ten ciężki okres wkrótce zmienia się w nowy ruch, który wyraża sprzeciw wobec racjonalizmu opartego o postęp techniczny. Ruch ten zwraca się ku poszukiwaniom, podkreślającym bogactwo świata wewnętrznego człowieka i siłę jego wyobraźni. Niektórzy artyści wykorzystują siłę swojej wyobraźni chcąc się oderwać od cywilizacji, przeszłości i tradycji, uznając że te pojęcia uległy zniszczeniu. Dadaizm i surrealizm pojawia się w konsekwencji literackiego odreagowania na ten stan rzeczy.
|
Więcej…
|
Toponimika współczesnej prowincji na 24 oddechy |
Dawid Jung Poeta kronikarzem jest cudzej śmierci, nawet gdy pisze o sobie. Poeta podobny jest do rzymskiego velarium, zasłony rozpinanej nad amfiteatrem aby osłonić widzów od żaru słonecznego, to na nim skupia się bezbronność i podatność języka na chaos, którym jesteśmy, na chaos, który tworzymy... |
Więcej…
|
|
|
<< Początek < Poprzednia 21 22 23 Następna > Ostatnie >>
|
Strona 21 z 23 |